Elektronische identiteitskaart

Een identiteitskaart is het bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister. Elke Belg krijgt automatisch een identiteitskaart uitgereikt als hij 12 jaar wordt. Met uw identiteitskaart kan u ook uw nationaliteit en identiteit bewijzen in het buitenland. Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij te hebben

De identiteitskaart is 10 jaar geldig. De identiteitskaart voor jongeren van 12 jaar tot 18 jaar is 6 jaar geldig, de identiteitskaart voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig. 

In de elektronische identiteitskaart zit een microchip ingebouwd. Deze chip bevat een identificatiecertificaat waarmee u uw identiteit kunt bevestigen wanneer u uw eID in een kaartlezer steekt.

De chip bevat ook een handtekeningcertificaat waarmee u een elektronische handtekening kunt plaatsen onder elektronische documenten. U kunt de elektronische handtekening alleen gebruiken met uw persoonlijke pincode.


Voorwaarden

Voor elke Belg vanaf 12 jaar.

Hoe?

De identiteitskaart wordt automatisch uitgereikt aan alle Belgen van minstens 12 jaar door de gemeente van de hoofdverblijfplaats. Op het einde van de geldigheidsperiode start het gemeentebestuur automatisch de vernieuwingsprocedure. U ontvangt  hiervoor een oproepingskaart.

U meldt zich met de oproepingskaart aan bij de gemeente van uw hoofdverblijfplaats.
Drie tot vier weken na de aanvraag krijgt u een brief die meldt dat uw identiteitskaart klaar ligt.

In de volgende gevallen moet u zelf een vernieuwing aanvragen:

  • bij verlies, diefstal of beschadiging van uw kaart
  • als uw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als uw van naam, voornaam of geslacht wijzigt
  • na een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
  • als u een kaart aanvraagt in een andere taal, voor zover u gevestigd bent in een gemeente die gemachtigd is om kaarten in de gekozen taal uit te reiken.

Wat meebrengen?

Bij de aanvraag van uw elektronische identiteitskaart:

  • uw oproepingskaart
  • recente pasfoto die aan de voorwaarden  (PDF) voldoet die op de oproepingskaart staan
  • uw huidige identiteitskaart. Als u uw identiteitskaart kwijt bent, of als de kaart vernietigd of gestolen is, neem dan het vervangingsattest van de politie mee

Bij het afhalen van uw elektronische identiteitskaart:

  • uw betalingsbewijs
  • uw oude identiteitskaart
  • de uitnodiging die u thuis kreeg met de vraag uw identiteitskaart af te halen
Deze data komt uit de Interbestuurlijke Producten- en Dienstencatalogus (IPDC) van de Vlaamse overheid. Gemeente Destelbergen is niet aansprakelijk voor eventuele foute of verouderde informatie.
Loket burger
Dendermondesteenweg 430
(Gemeentehuis Destelbergen)
9070 Destelbergen
09 228 33 09
Loket burger vandaag open van 16u00 tot 19u00.
Snelloket burger (Destelbergen)
Dendermondesteenweg 430
(Gemeentehuis Destelbergen)
9070 Destelbergen
09 228 33 09
Snelloket burger (Destelbergen) vandaag open van 9u00 tot 12u30 en van 14u00 tot 16u00.
Snelloket burger (Heusden)
Heusdendorp 2
(Dienstencentrum Heusden)
9070 Heusden
09 228 33 09
Snelloket burger (Heusden) vandaag open van 9u00 tot 12u30.
Javascript is required to view this map.